Teladani romantik Rasulullah
Tanggungjawab mendidik isteri tergalas di bahu suami- Gambar hiasan
Sebut saja romantik, anak muda mula tertarik hati. Mungkin yang diketahui romantik sesama couple. No No No... Ini romantik sesama pasangan suami isteri.

Nabi Muhammad SAW, adalah gedung segala sifat-sifat kesempurnaan yang sukar dicari tandingannya. ALLAH SWT membimbing Baginda dengan didikan-Nya yang terbaik.
Sehingga ALLAH berfirman kepada kekasih-Nya seraya memuji dalam Surah Al-Qalam ayat 4 bermaksud : “Dan sesungguhnya kamu benarbenar berbudi pekerti yang agung.”

Indahnya akhlak Nabi
Sifat yang sempurna inilah yang membuat jiwa manusia merasa dekat dengan Rasulullah.

Membuatkan hati mereka mencintai Nabi. Menempatkan Baginda sebagai tumpuan hati. Bahkan berapa ramai yang dahulunya bersikap keras dengan Nabi berubah menjadi lembut dan akhirnya masuk Islam setelah terpanah kemuliaan akhlak dan budinya Baginda.
Kemuliaan ini bukan sekadar lakonan di hadapan manusia. Namun dibuktikan oleh insan pendamping Baginda.

Meneliti satu persatu perbuatan, pertuturan dan lenggok gayanya. Mereka ialah serikandi rumah tangga Baginda.

Sehinggakan kemuliaan akhlak seorang suami bernama Muhammad bin Abdullah tidak dapat digambarkan oleh Siti Aisyah, lalu menisbahkan akhlaknya dengan akhlak kitab suci al-Quran.
Walaupun Rasulullah seorang panglima perang, pemimpin tertinggi umat Islam, namun di sisinya terdapat nilai kasih sayang dan jalan kisah kasih yang cukup romantis antara Baginda dan isteri-isterinya.
Namun berapa banyak sunnah ini dilupakan lalu suami masa kini yang sering menggambarkan dirinya bagaikan pemegang kuasa keluarga perlu sentiasa kelihatan bengis dan penuh egois.
Siapalah kita berbanding Rasulullah yang jauh kedudukannya lebih mulia dari segala manusia.

Namun atas tawaduk dan romantisnya Baginda membuatkan umat yang membaca kisah cinta Baginda bersama isterinya seolah-olah sedang menghayati novel cinta romantik.
Hayati novel cinta
Dikisahkan bahawa Rasulullah pernah bermandi air cinta bersama isterinya, Siti Aisyah.

Dalam Sahih Bukhari diriwayatkan bahawa Aisyah berkata bahawa : “Aku sering mandi bersama Nabi Muhammad dari satu bekas air yang disebut al-faraq. Perbuatan Nabi mandi bersama Aisyah tanpa sebarang tabir penghalang menunjukkan ianya satu sunnah.
Terutamanya setelah melakukan hubungan intim sesama pasangan. Romantik gaya Rasulullah boleh diteladani.

Walaupun hidup suami isteri masa kini sentiasa disibukkan dengan pekerjaan yang tidak pernah selesai. Kita juga boleh mengambil sunnah romantik Rasulullah bermula dari sebelum keluar bekerja.
Sebagai contoh menghantar isteri ketika hendak keluar rumah seperti yang dilakukan oleh Nabi kepada isterinya Shafiyyah binti Huyay sehinggakan Nabi berkata “Jangan terburu-buru hingga aku mengiringi mu (menemani sampai ke pintu)”. (Hadis Bukhari dan Muslim).

Bahkan Nabi turut membantu isterinya menaiki kenderaan. Di dalam Sahih Bukhari dan Muslim menceritakan bahawa “Nabi duduk di sisi unta Baginda. Kemudian Baginda menekuk lututnya. Lalu isteri Baginda, Shafiyyah meletakkan kakinya di atas lutut Nabi hingga naik atas unta”.

Bukankah ini sesuai dipraktikkan dengan membuka pintu kepada isteri seperti zaman memikat isteri dahulu.

Ataupun sekali sekala membonceng isteri di belakang seperti dalam riwayat Bukhari yang menyatakan Anas bin Malik menceritakan bahawa ketika pulang dari perang Khaibar salah seorang isteri Rasulullah membonceng di belakangnya.
Apabila waktu cuti hujung minggu atau di malam hari, bawalah isteri bersiar-siar. Ini bukanlah sekadar tips dari seorang pakar motivasi. Namun ianya merupakan suatu sunnah romantis Nabi bersama isterinya.

Diriwayatkan dalam Sahih Bukhari dan Muslim bahawa “Rasulullah apabila datang waktu malam, Baginda berjalan bersama Aisyah dan berbincang-bincang dengannya”. Malah apabila Baginda ingin keluar Baginda akan mengundi siapa yang akan menemaninya untuk keluar bersama. Malah Rasulullah juga membawa Aisyah untuk makan bersama di luar.
Sehinggakan suatu ketika Nabi pernah menolak pelawaan jirannya yang berbangsa Parsi untuk makan di rumah mereka sekiranya isterinya Aisyah tidak turut diundangkan bersama.  (Hadis riwayat Muslim)

Romantis terhadap isteri 

Untuk menambahkan romantis terhadap isteri, disarankan suami menyuap sendiri makanan ke mulut isterinya.

Seperti mana dalam Sahih Bukhari dan Muslim sabda Nabi: “Sesungguhnya apa pun yang kamu nafkahkan, maka hal itu adalah sedekah hingga suapan yang kamu suapkan ke mulut isteri mu.”

Walaupun hadis ini  berkisar tentang pemberian nafkah, namun bukankah menjalin ikatan romantik antara suami isteri itu satu tuntutan.
Romantik sesama suami isteri ini semakin malu untuk diamalkan. Mungkin bagi yang sudah lama berkahwin akan bertambah rasa jelik bermadu kasih dengan isterinya. Namun jika diteliti, sebenarnya sikap romantis ini adalah datang dari Nabi.

Sayang apabila kita lebih malu mengamalkan sunnah romantis sesudah berkahwin sedangkan kita tanpa segan silu melakukannya sebelum ianya dihalalkan.
Sebenarnya, gambaran seorang suami yang garang dan bengis bukanlah suatu yang datangnya dari agama.
Nabi tidak mendidik para isteri untuk takut kepadanya. Namun didikan sebagai pemimpin rumah tangga yang hebat membuatkan rasa takut itu bertukar menjadi lebih menghormati.
Nikmat suasana percintaan itu lebih dihargai apabila suami turut meluang masa
Sesungguhnya bersikap romantis sesama isteri itu adalah sunnah Nabi.
Kita berharap dengan sunnah ini dapat memupuk ikatan yang lebih erat antara sesama pasangan.
Bukanlah sunnah ini suatu yang perlu dimalukan untuk diamalkan. Kepada suami, ayuh mengikut petunjuk Nabi dalam berkasih sayang sesama isteri.

Andai isteri berasa pelik dari mana datangnya sikap romantis seorang suami. Adakah suami baru sahaja selesai menamatkan buku novel cinta Romeo dan Juliet.

Jawablah dengan manja. Romantis ini bukan dari novel biasa, namun romantis ini datangnya daripada hadis Nabi.
SUMBER: http://myibrah.com/romantik-itusunnah-rasulullah-s-a-w