Selamat Datang

Sirah Nabawiyah

Wednesday 10 April 2013

Refleksi individu (Mohammad Azhar bin Rasli)



Bismillahirrahmanirrahim, segala puji bagi Allah, Tuhan yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani buat hamba-hambanya. Selawat dan salam atas junjungan besar Nabi Muhammad saw, ahli keluarga baginda dan sekalian para sahabat baginda.
Saya merafakkan setinggi-tinggi syukur ke hadrat Allah kerana dengan izin dan pertolongan dari Nya dapat saya menyiapkan tugasan yang diberikan kepada saya  iaitu berkaitan pendidikan sirah nabi saw dan perkara yang berkaitan dengannya  pada kali ini. Pada saya, tugasan kali ini amat menarik dan sangat bermanfaat buat para pelatih guru yang bakal menjadi guru di sekolah-sekolah pada masa yang akan datang. Saya dapat mengetahui tentang cabaran yang dihadapi oleh nabi dan para sahabat baginda yang telah bersusah payah demi memastikan kelangsungan Islam melalui pendidikan yang berkualiti terutamanya akhlak terus berkekalan di negara ini. Tidak dinafikan setiap sesuatu tugasan ada cabaran yang tersendiri yang perlu dihadapi dengan penuh kesabaran dan ketelitian yang tinggi. Kita juga tidak boleh hanya memikirkan sesuatu untuk kepentingan diri tanpa memikirkan bagaimana cara yang selayaknya untuk memberi kebaikan dan manfaat buat semua terutamanya mereka yang terlibat dengan masalah sosial pada hari ini.
Dalam memenuhi tugasan ini, saya telah berkunjung ke pusat sumber institut untuk mencari maklumat yang berkaitan. Tugasan ini pada saya agak mencabar kerana memerlukan kami untuk mencari maklumat berkaitan dengan kajian sejarah hidup Nabi Muhammad saw yang merupakan sebaik-baik makhluk yang dicipta oleh Allah swt dan perkara yang berkait dengannya sama ada yang berkaitan dengan kajian-kajian ilmiah atau sumber-sumber daripada tokoh yang mempunyai kepakaran berkaitan sejarah kehidupan baginda saw. Kehidupan Nabi saw yang mana kita ketahui adalah kompleks yang mana ianya adalah perkara yang bersifat seni dan memerlukan kajian dan penelitian yang tinggi demi memastikan tiada unsur penyelewengan dalam mencerita dan memberitakan sejarah hidup baginda Nabi saw secara menyeluruh dan tidak boleh ditulis mengikut kehendak hati dan hawa nafsu tanpa berdasarkan fakta yang kuat kerana akan menyebabkan dimurkai oleh Allah swt. Walau bagaimanapun, saya dan rakan-rakan menyahut cabaran ini bagi membuktikan yang kami juga mampu untuk menyelesaikan tugasan ini walaupun kami masih dikira berada di peringkat permulaan dan masih banyak perkara yang perlu dipelajari. Setiap sesuatu yang saya dapat dalam menjalankan tugasan ini amat bermakna dan dapat saya aplikasikan dalam kehidupan saya terutamanya berkaitan perkara-perkara asas dalam sirah nabawiyah. Jelas kepada kita sebagai manusia, pelajaran sirah nabi adalah sesuatu yang mustahak dalam kehidupan. Oleh yang demikian, kita perlu mempunyai pengetahuan yang baik dalam mengambil contoh daripada baginda saw untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi dalam kehidupan sebagai hamba Allah swt.
Tugasan ini sedikit sebanyak memberikan saya ilmu dan pendedahan tentang perjuangan baginda saw dan para sahabat dalam memperjuangkan kebenaran Islam sehinggalah Islam dapat berdiri kukuh pada hari ini. Saya dapat memahami yang sirah boleh dimanfaatkan dalam situasi sebenar yang mencabar pada masa kini. Sebagai seorang pelatih guru, ilmu dan pengetahuan sebegini amat bermanfaat sebelum saya memulakan karier dalam bidang pendidikan. Saya berpendapat tugasan sebegini adalah satu anugerah yang bernilai kepada saya dalam mencorak keperibadian diri untuk berhadapan dengan masyarakat khususnya masyarakat pelajar di sekolah. Tanpa persediaan yang rapi, saya mungkin akan kekurangan dari aspek agama dan sosial yang diperlukan dalam menyelesaikan sesuatu masalah yang timbul di sekolah. Saya bersyukur kerana masih diberi ruang dan peluang untuk mengkaji dan memahami agama ini dalam keadaan semua orang sibuk dengan pelbagai perkara yang lain.
Saya juga ingin mengucapkan jutaan terima kasih kepada pensyarah pembimbing, Ustaz Mohd Hafedz bin Salleh yang banyak membantu saya dan rakan-rakan dalam menyiapkan tugasan ini. Segala perhatian dan sikap ambil berat tuan hanya Allah swt yang mampu membalasnya dan saya doakan moga tuan sentiasa dalam rahmat dan kasih sayang Nya. Tidak saya lupakan kedua-dua ibu bapa saya yang sentiasa mendoakan kebaikan dan kebahagian saya, tanpa mereka siapalah saya di dunia yang serba kekurangan ini. Seterusnya rakan-rakan seperjuangan yang memberi kerjasama yang baik sepanjang menjalankan tugasan ini. Saya juga mengucap ribuan terima kasih kepada mereka yang terlibat secara langsung atau pun tidak langsung dalam menjayakan tugasan ini. Semoga kebaikan akan terus mendapat tempat dalam hati-hati manusia. Sekian, terima kasih.
Mohammad Azhar bin Rasli  -PISMP Sem 3 (Pi/Bi/Ba 2)

No comments:

Post a Comment