Selamat Datang

Sirah Nabawiyah

Wednesday 10 April 2013

REFLEKSI INDIVIDU NAMA : MUHAMAD KHALIL BIN MOKHTAR



KELAS : PISMP PENDIDIKAN ISLAM 2 (SEM 3)
            Seperti yang kita semua ketahui, Pendidikan Sirah Sekolah Rendah adalah merupakan satu subjek yang sangat penting bagi seorang pendidik dan merupakan subjek yang perlu di ambil oleh setiap individu yang bergelar pelajar Institut Pendidikan Guru khususnya yang mengambil Pendidikan Islam di Malaysia. Ini kerana, subjek ini merupakan subjek yang penting kepada penuntut-penuntut yang mengambil pendidikan islam yang boleh dijadikan persediaan awal kepada diri masing-masing mudah-mudahan berguna pada masa akan datang. Oleh yang demikian, subjek ini perlu di ambil oleh setiap penuntut IPG khususnya yang mengambil subjek Pendidikan Islam untuk memberikan kefahaman yang sebenar berkaitannya. Tidak lupa juga sebagai seorang pendidik, subjek ini sangat penting untuk diterapkan kefahaman yang sahih kepada anak murid kelak. Justeru itu, sebagai salah seorang guru pelatih di Institut Pendidikan Guru Kampus Darulaman, saya telah ditugaskan untuk menyelesaikan satu tugasan berkaitan dengan kursus ini. Tugasan ini adalah berbentuk kumpulan, di mana saya telah diminta untuk menghasilkan satu projek yang berkaitan dengan salasilah keturunan Rasulullah S.A.W.  Oleh itu, saya telah ditugaskan oleh pensyarah pembimbing iaitu Ustaz Mohamad Hafedz Bin Salleh untuk membentangkan tugasan ini di dalam kelas.
            Secara umumnya, tugasan ini adalah berkaitan dengan salasilah keturunan Rasulullah S.A.W. yang seharusnya diketahui oleh setiap manusia yang bergelar seorang Muslim yang beriman kepada Allah dan juga Rasul-Nya. Seperti yang semua kita ketahui, Rasulullah adalah merupakan keturunan yang paling mulia di atas muka bumi Allah ini. Oleh yang demikian, kita seharusnya menghormati keluarga baginda dengan sebaiknya, kerana Rasulullah adalah Rasul yang paling hebat di atas muka bumi ini. Ini kerana, Rasulullah adalah diutuskan untuk menyempurnakan akhlak bagi manusia di atas muka bumi ini. Selain itu, Rasulullah juga adalah pembawa rahmat untuk sekalian alam ini. Oleh sebab itu, kita tidak seharusnya mencela dan mengkeji keturunan Rasulullah dengan sewenang-wenangnya. Dalam tugasan ini juga telah dinyatakan tentang salasilah Rasulullah hingga kepada keturunan yang akhir sekali. Ini sudah terbukti kemukjizatan Rasulullah yang mengetahui salasilahnya daripada awal hingga ke akhirnya, jika hendak dibandingkan dengan manusia seperti kita yang berapa keturunan sahaja sudah mempunyai masalah untuk diingati.
Pada peringkat permulaan kerja kursus ini, saya mempunyai masalah untuk memahami soalan tugasan yang diberikan dan sukar untuk mendapatkan sumber rujukan dalam melaksanakan tugasan ini. Seterusnya, saya membuat keputusan untuk berkolabrasi dengan pensyarah pembimbing dan akhirnya selepas berjumpa dengannya saya telah mengetahui bagaimana kaedah untuk melaksanakan dan sumber-sumber rujukan yang boleh digunakan dalam tugasan ini. Setelah itu, saya telah membuat draf awal untuk memudahkan perlaksanaan kerja kursus. Saya telah mencari maklumat yang berkaitan dengan keturunan Rasulullah dan bukti-bukti yang kukuh berkaitan keturunan baginda. Saya juga telah mencari maklumat berkaitan tentang segala yang berkaitan dengan riwayat hidup Rasulullah. Saya telah menggunakan buku yang sedia ada dan mencari rujukan tambahan di Perpustakaan Institut Pendidikan Guru Kampus Darulaman. Seterusnya, tugasan yang diberikan berjalan dengan lancar dan sering berjumpa dengan pensyarah untuk menunjukkan hasil tugasan secara berperingkat-peringkat. Dengan cara ini, saya dapat menghasilkan satu tugasan yang betul-betul lengkap dan memenuhi kreteria-kreteria yang diinginkan oleh pensyarah pembimbing.
Semasa melaksanakan tugasan ini, saya telah memperolehi banyak input yang berguna dan boleh dijadikan ilmu yang bermanfaat kepada diri saya serta dapat diberikan dan disampaikan kepada anak murid saya kelak. Seterusnya, dengan mengetahui serba sedikit tentang kehidupan Rasulullah dapat saya amalkan dan dalam masa yang sama saya juga dapat memupuk nilai-nilai murni yang ada pada diri Rasulullah kepada anak-anak murid saya kelak. Pengetahuan ini sangat penting bagi saya kerana dengan adanya sedikit pengetahuan berkenaan saya dapat laksanakan kelak semasa mengajar pada masa hadapan kelak. Saya juga dapat berkongsikan ilmu yang saya dapat ini dengan murid-murid saya kelak dan akan menanamkan semangat kepada mereka untuk terus mencintai Rasulullah dalam kehidupan anak-anak murid saya kelak. Ini kerana, saya percaya dengan cinta kepada Rasulullah secara berterusan dapat mendidik jiwa dan minda mereka daripada melakukan perkara-perkara yang dilarang dalam agama kita dan sentiasa memperoleh berkat dalam kehidupan murid-murid saya kelak.
Kesimpulannya, hasil daripada perlaksanaan kerja kursus ini saya telah memperoleh banyak maklumat-maklumat yang berguna pada diri saya dan kepentingan mencintai kekasih Allah iaitu Rasulullah dan dalam masa yang sama sebagai seorang guru pendidikan Islam perlu memupuk semangat yang tinggi supaya menghormati keturunan Rasulullah dan mencintai-Nya dalam kehidupan setiap murid-murid, mudah-mudahan dengan amalan ini dapat mengelakkan diri mereka daripada melakukan perkara yang tidak berfaedah. Ini kerana, dengan mencintai Rasulullah, murid-murid dapat menjalankan kehidupan dengan baik dan terhindar daripada melakukan dosa serta dalam masa yang sama dapat mengamalkan segala yang telah diajar oleh Rasulullah. Saya juga akan mempraktikkan amalan-amalan yang telah dinyatakan dalam tugasan ini untuk dijadikan contoh yang baik kepada murid-murid saya kelak dalam usaha saya untuk membantu kerajaan mencapai matlamat untuk melahirkan masyarakat yang cinta akan Rasul dan kehidupan yang berlandaskan dengan panduan yang diajar oleh Rasulullah. Saya amat berpuas hati dalam melaksanakan tugasan ini dan berterima kasih kepada pensyarah pembimbing kerana telah memberikan tugasan ini kerana hasilnya amat berguna pada diri sendiri pada masa sekarang dan masa hadapan dan dijadikan persediaan awal saya untuk menjadi bakal pendidik kelak. Di mana seorang pendidik itu seharusnya memainkan peranan penting dalam usaha untuk mengembangkan potensi individu selaras dengan kehendak Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Secara keseluruhannya, perlaksanaan kerja kursus ini banyak memberi kesan yang baik kepada saya dan saya merasakan diri sudah bersedia untuk menjadi pendidik dan akan berusaha sedaya upaya untuk membantu perkembangan fizikal kanak-kanak dengan memberi fokus utama kepada aspek fizikal, intelek, emosi dan sosial, seterusnya dapat melahirkan murid-murid yang cinta akan Rasul dan dalam masa yang sama dapat memahami segala dengan berkaitan dengan perkataan, perbuatan dan ikrar Rasulullah melalui hadisnya. Dengan cara ini, negara dapat melahirkan masyarakat yang sentiasa melaksanakan segala sunnah Rasulullah dalam kehidupan dan perjalanan hidup masyarakat Malaysia.  

No comments:

Post a Comment